Maken we impact? Dat is een vraag die elke ontwikkelingsorganisatie zichzelf zou moeten afvragen. Met stichting Sparrow willen we kinderen met een diploma uit de armoede helpen. Uit onderzoek blijkt dat investeren in onderwijs één van de meest effectieve en duurzame manieren van ontwikkelingssamenwerking is. Op onze projectpagina onderwijs beschrijven we enkele verschillende conclusies van deze onderzoeken. Het bereikbaar maken van onderwijs maakt dus grote impact. Maar hoe zit dat met de aanpak van stichting Sparrow? Maken wijzelf ook impact? Werkt onze aanpak? De Universiteit van Amsterdam zocht het voor ons uit.
Het begin van ons onderwijsproject
Vijftien jaar geleden begonnen we ons project door het aanbieden van studiebeurzen aan kinderen die opgroeiden in armoede. We merkten al snel dat alleen onderwijs bereikbaar maken niet behulpzaam was. Als je in armoede opgroeit dan heeft deze armoede invloed op heel veel dingen in je leven. Als je geen holistische aanpak hebt en je alleen concentreert op het naar school brengen van deze kinderen, dan komen kinderen niet tot hun volle potentie. Veel kinderen zullen vroegtijdig stoppen met school. We zagen kinderen stoppen omdat ze niet meer gemotiveerd waren, omdat ze moesten gaan werken, omdat ze ziek werden, zwanger raakten of zelfs stierven. Brachten we de kinderen naar school, dan kwamen ze in grote klassen terecht. Vaak waren ze zichtbaar anders dan hun rijkere klasgenoten. Ze werden gediscrimineerd, gepest of niet geholpen als ze iets moeilijk vonden. Thuis konden ouders niet helpen met het huiswerk, omdat ouders zelf geen onderwijs hadden genoten. Kinderen stonden op achterstand omdat ze thuis geen plek hadden om hun huiswerk te maken, geen internet of andere hulpmiddelen konden betalen.
Deze kinderen hadden meer nodig dan een studiebeurs. Ons onderwijsproject begon zich te richten op op maat gemaakte begeleiding. We begonnen een studiehuis waar kinderen huiswerkbegeleiding kregen. Leerkrachten gaven bijles en maatschappelijk werkers hielpen met problemen thuis of op school. Werden de kinderen of mensen in hun omgeving ziek dan hielpen we met ons Medisch Fonds.
Het onderzoek
Zelf zagen we de cijfers van de kinderen omhoog gaan, we zagen minder schooluitval en minder tienerzwangerschappen. Maar we wilden het graag onafhankelijk laten onderzoeken. Sarah, masterstudent onderwijskunde van de Universiteit van Amsterdam, deed een gemengde methoden onderzoek. Ze deed een kwantitatief onderzoek en een kwalitatief onderzoek. Vooral het kwantitatief onderzoek was spannend. De cijfers van onze sponsorkinderen werden vergeleken met random gekozen kinderen die in dezelfde omstandigheden opgroeiden, maar die niet in ons programma zaten. Scoorden de Sparrow kinderen echt beter?
De resultaten
Na ruim vijf maanden onderzoek kwamen de resultaten. Kinderen in het onderwijsprogramma van stichting Sparrow scoren significant hoger dan vergelijkbare kinderen die niet het Sparrow programma volgen.
Uit het kwalitatief onderzoek volgde dat ons programma toekomstperspectief biedt, sociale en academische ontwikkeling bevordert, en zorgt voor meer betrokkenheid. Dus ja, stichting Sparrow maakt impact! Onze aanpak werkt.
Nu zijn we nog meer gedreven. We willen onze aanpak verder uitrollen en nog meer kinderen helpen. Het begin hiervan is de uitbreiding met het tweede studiehuis. Een voorwaarde is dat we meer mensen en organisaties weten te mobiliseren om ons werk te ondersteunen, want alleen met elkaar kunnen we deze impact uitbreiden. Helpt u mee door een kind te sponsoren of door maandelijks bij te dragen?