Onderwijs helpt! Verschillende studenten hebben inmiddels een diploma behaald met behulp van het Scholingsproject van stichting Sparrow. Zij hebben allemaal een baan gevonden. Zij en hun familie zijn op weg om het leven in extreme armoede achter zich te laten.

In 2008 is stichting Sparrow begonnen met het Scholingsproject. Alle kinderen die wij sponsoren leven ver beneden de armoedegrens en zouden zonder sponsoring niet naar school kunnen gaan. De kinderen leven in krottenwijken. De huizen staan dicht op elkaar, zijn van binnen donker en er is weinig privacy. Buiten kan het flink onrustig zijn. De studenten staan bloot aan allerlei verleidingen. Vroegtijdig stoppen met de opleiding door tienerzwangerschappen, een tijdelijke baan of problemen in de familie vormt een groot gevaar.

Stichting Sparrow sponsort daarom niet alleen financieel maar houdt intensief contact met student, ouders en leerkrachten en geeft intensief begeleiding. Het studiehuis staat centraal in deze aanpak.

In dit studiehuis kunnen de studenten uit de sloppenwijk hun huiswerk maken. Als ze aankomen staat er wat drinken en wat te eten voor hen klaar. Er is een medewerker die tijd heeft voor een praatje. Daarna kunnen ze naar het studiegedeelte: een rustige plek waar ze kunnen studeren. Hier zijn allerlei studiefaciliteiten aanwezig en als zij studievragen hebben is er een medewerker om hen te helpen. Het is een plek waar studenten elkaar motiveren door het samenwerken aan projecten en opdrachten, en waar ze bemoedigd worden door medewerkers. Een plek waar tieners ontdekken wat ze kunnen en dat onderwijs een stap is richting een weg uit de armoede.

Het studiehuis is ook de plek die we gebruiken om Bijbelstudies te geven, leuke en ontspannende activiteiten te organiseren en waar we soms samen eten. Het studiehuis maakt ons Scholingsproject compleet en is volgens ons onmisbaar om een goed onderwijsproject neer te zetten.

Foto’s studiehuis

studiehuis stichting Sparrow

Ik wil het studiehuis van stichting Sparrow ondersteunen