Basisschool Het Baken in Delfzijl heeft met een succesvolle sponsorloop bijna €2500 opgehaald voor de ‘Gevulde Rugzakken’-campagne van Stichting Sparrow.
Voorafgaand aan de sponsorloop kregen de leerlingen een unieke kans om via een live videoverbinding kennis te maken met Natasja, een sponsorkind van Stichting Sparrow. Deze interactie maakte de actie extra levendig voor de kinderen van Het Baken.
Bijzondere ontmoeting via videobellen
De leerlingen toonden oprechte interesse in elkaars leven. Ondanks de grote geografische afstand en culturele verschillen, bleken er verrassend veel overeenkomsten te zijn. Toch waren er ook opmerkelijke contrasten die tot hilariteit leidden. Zo verbaasde Natasja zich over een Nederlandse leerling in korte broek bij het ‘koude’ Nederlandse weer, terwijl de kinderen uit Delfzijl versteld stonden van Natasja’s lange schooldag, die al om 7.00 uur begint en pas om 16.00 uur eindigt.
Een bijzonder moment ontstond toen Natasja vertelde dat haar schooldag altijd begint met het zingen van het Filipijnse volkslied. Hoewel dit in Nederland geen dagelijkse routine is, bleken de leerlingen van Het Baken het Nederlandse volkslied wel te kennen. Spontaan klonk het Wilhelmus uit volle borst door de school, tot grote verrassing van Natasja aan de andere kant van de wereld. Het videobellen trok zelfs de aandacht van diverse kranten, die er mooie artikelen over schreven. Zoals bijvoorbeeld de Eemskrant en de Eemslander.
De sponsorloop was een groot succes en leverde een fantastisch bedrag op. Een welgemeend dank jullie wel aan alle leerlingen van basisschool Het Baken voor jullie enorme inzet!