Onderwijs

Stichting Sparrow maakt onderwijs bereikbaar voor kinderen die zonder hulp niet naar school kunnen.

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Door onderwijs worden vaardigheden geleerd die de rest van je leven gebruikt kunnen worden. Het biedt je de mogelijkheid een toekomst op te bouwen. Het geeft je toegang tot publieke diensten en helpt je inspraak te hebben in lokaal beleid. Bovendien vergroot onderwijs de kans op een baan en daardoor de kans dat je je gezin kan voorzien in basisbehoeften. Met onderwijs ondersteun je dus niet alleen een student, maar een heel gezin.

Opgroeien onder de armoedegrens betekent niet alleen dat er geen geld voor onderwijs is. Vaak spelen er een hoop andere dingen mee op de achtergrond. Via contact met alle betrokkenen, een goede relatie met de student en zeer intensieve begeleiding werken we samen aan kansen voor een betere toekomst.

Onze aanpak

Diploma

Het doel van ons onderwijsproject is het behalen van een diploma op een school voor beroepsonderwijs (MBO/HBO). Met dit diploma is de kans het grootst op een baan met een salaris boven de armoedegrens.

Studiehuis

In het studiehuis zijn allerlei studiefaciliteiten aanwezig en als de kinderen studievragen hebben is er een medewerker om hen te helpen. Het is een plek waar kinderen elkaar motiveren door het samenwerken aan projecten en opdrachten, en waar ze bemoedigd worden door medewerkers.

We houden intensief contact met de sponsorkinderen via het studiehuis, met de familie via huisbezoeken en de leerkrachten via schoolbezoeken.

Activiteiten

Je schooltijd en jeugd mag leuk zijn. Als je goed in je vel zit kan je ook beter presteren. We organiseren maandelijks ontspannende activiteiten en met verjaardagen is er een traktatie in het studiehuis.

Foto's onderwijsprogramma

De impact van onderwijs

Tot nu toe hebben alle afgestudeerde studenten van stichting Sparrow een inkomen boven de armoedegrens gekregen. De impact van toegang tot onderwijs op een student en zijn leefomgeving is ook in verschillende onderzoeken naar voren gekomen.

In 2016 zijn door de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelen vastgesteld. Dit zijn 17 doelstellingen om de wereld tot een betere plek te maken. Hieronder zie je enkele conclusies uit onderzoeken en bij welk doel van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen deze aansluiten.

Einde aan armoede stichting Sparrow

Vermindert armoede

420 miljoen mensen zouden uit de armoede kunnen ontsnappen als alle volwassenen de lagere en middelbare school zouden doorlopen. Dat is de helft van het totale aantal arme mensen wereldwijd.

Een jaar extra onderwijs doet het persoonlijk inkomen tot 10% stijgen.

Einde aan honger stichting Sparrow

Voorkomt dwerggroei

Als alle moeders de basisschool zouden afronden dan zouden 1,7 miljoen kinderen geen dwerggroei krijgen door ondervoeding in de jongste kindertijd.

Met een volbrachte middelbare school opleiding zouden zelfs 12,2 miljoen kinderen beschermd worden voor dwerggroei.

Gezondheid en welzijn stichting Sparrow

Redt levens

Een kind van een moeder die kan lezen heeft 50% meer kans om ouder dan 5 jaar te worden.

Als alle moeders tenminste de basisschool hebben afgerond dan zou de moedersterfte afnemen met 66%.

Fatsoenlijke banen en economische groei stichting Sparrow

Economische groei

Elk extra jaar onderwijs van de bevolking zorgt voor een gemiddelde groei van 0,37% van het BBP (bruto binnenlands product) van een land.
Milieu bewustzijn stichting Sparrow

Meer zorg voor het milieu

Het aantal mensen dat zich bewust is van zijn aandeel in het zorgen voor het milieu stijgt met het aantal jaren onderwijs. Dit percentage ligt voor mensen met een afgeronde basisschool op 25%, middelbare school op 37% en school voor beroepsonderwijs op 46%.
Vrede veiligheid en rechtvaardigheid stichting Sparrow

Vrede en veiligheid

Als het aanmeldpercentage voor de middelbare school 10% hoger is dan het gemiddelde neemt het risico op oorlog met 3% af.

Bij jongeren zonder opleiding is de kans 9 keer groter om gerekruteerd te worden door een rebellengroep.

MIJN LEVEN IS TOTAAL VERANDERD

Mijn leven is totaal veranderd door het krijgen van een studiebeurs van stichting Sparrow. Toen ik begon met mijn studie leefde mijn familie van een laag inkomen. Mijn moeder werkte hele lange dagen maar haar inkomen was niet genoeg om mijn schoolgeld te betalen.

Nu heb ik een hele leuke baan met een goed inkomen. Ik kan mijn familie helpen. Ik ben stichting Sparrow ontzettend dankbaar.

Joy - HBO Political Science

Afgestudeerd met een Sparrow studiebeurs
Joy op haar werk stichting Sparrow

Wil jij een kind een toekomst geven?

Wil jij een student een toekomst geven?

Studiehuis

In het studiehuis kunnen onze sponsorkinderen hun huiswerk maken. Als ze aankomen staat er wat drinken en wat te eten voor hen klaar. Er is een medewerker die tijd heeft voor een praatje. Daarna kunnen de leerlingen naar het studiegedeelte: een rustige plek waar ze kunnen leren. Hier zijn allerlei studiefaciliteiten aanwezig en als zij studievragen hebben is er een medewerker om hen te helpen. Het is een plek waar kinderen elkaar motiveren door het samenwerken aan projecten en opdrachten, en waar ze bemoedigd worden door medewerkers. Een plek waar tieners ontdekken wat ze kunnen en dat onderwijs een stap is richting een weg uit de armoede.

Activiteiten

Je schooltijd en jeugd mag leuk zijn. Als je goed in je vel zit kan je ook beter presteren. Hieronder lees je de verslagen van enkele activiteiten die stichting Sparrow voor de sponsorkinderen organiseerde.

stichting Sparrow Zwemfeest activiteit

Zwemfeest

Overnight party activiteit stichting Sparrow

Overnight party

Zomerkamp activiteit stichting Sparrow

Zomerkamp

Kerstfeest activiteit stichting Sparrow

Kerstfeest

Nieuwsberichten

Hieronder lees je de laatste nieuwsberichten van ons onderwijsproject.

Award Department of Education

“In grateful recognition to the invaluable support as a dependable stakeholder whose assistance and contribution have been pivotal to the succesful implementation of educational programs, projects and activities for the benefit of the learners”. – Award Department of Education   Stichting Sparrow heeft een award gekregen van de Department of Education in Calapan. In 2024…

Workshop onderzoeksverslag schrijven

Aan het eind van elk schooljaar evalueren we altijd onze programma’s samen met de sponsorkinderen, ouders en medewerkers. Dit jaar kwam naar voren dat de college-sponsorkinderen het moeilijk vinden om hun onderzoeksverslag te schrijven. Het onderzoeksverslag is één van de belangrijkste opdrachten van de college-opleiding. Onze twee hoofd leerkrachten Victor en Diane hebben daarom een…

Het nieuwe schooljaar is begonnen

In de Filipijnen is het nieuwe schooljaar begonnen en daarmee ook de bijlessen en de activiteiten voor de sponsorkinderen van stichting Sparrow. De hele zomervakantie is er hard gewerkt om het nieuwe schooljaar weer goed te kunnen beginnen. Alle oude sponsorkinderen worden geëvalueerd. Ook worden er aanmelddagen georganiseerd voor nieuwe sponsorkinderen. Alle kinderen moeten opgemeten…

Steun ons onderwijsproject

Via bovenstaande knoppen kunt u doneren via IDEAL. Wilt u een bericht bij uw donatie schrijven vul dan onderstaand formulier in. U wordt dan als u op de knop ‘Doneer’ klikt, net als bij de bovenstaande knoppen, doorgestuurd naar de veilige betaalomgeving van uw eigen bank om met IDEAL te doneren. Als u ons structureel wilt ondersteunen kunt u hieronder ook kiezen om maandelijks te geven. Wij sturen u dan per post een al ingevuld machtigingsformulier toe wat u alleen nog maar hoeft te ondertekenen. Wilt u liever betrokken zijn bij een student en hem of haar persoonlijk sponsoren klik dan hier.