Onderwijs

Stichting Sparrow maakt onderwijs bereikbaar voor kinderen die zonder hulp niet naar school kunnen.

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Door onderwijs worden vaardigheden geleerd die de rest van je leven gebruikt kunnen worden. Het biedt je de mogelijkheid een toekomst op te bouwen. Het geeft je toegang tot publieke diensten en helpt je inspraak te hebben in lokaal beleid. Bovendien vergroot onderwijs de kans op een baan en daardoor de kans dat je je gezin kan voorzien in basisbehoeften. Met onderwijs ondersteun je dus niet alleen een student, maar een heel gezin.

Opgroeien onder de armoedegrens betekent niet alleen dat er geen geld voor onderwijs is. Vaak spelen er een hoop andere dingen mee op de achtergrond. Via contact met alle betrokkenen, een goede relatie met de student en zeer intensieve begeleiding werken we samen aan kansen voor een betere toekomst.

Onze aanpak

Diploma

Het doel van ons onderwijsproject is het behalen van een diploma op een school voor beroepsonderwijs (MBO/HBO). Met dit diploma is de kans het grootst op een baan met een salaris boven de armoedegrens.

Studiehuis

In het studiehuis zijn allerlei studiefaciliteiten aanwezig en als de studenten studievragen hebben is er een medewerker om hen te helpen. Het is een plek waar studenten elkaar motiveren door het samenwerken aan projecten en opdrachten, en waar ze bemoedigd worden door medewerkers.

Contact

We houden intensief contact met de studenten via het studiehuis, met de familie via huisbezoeken en de leerkrachten via schoolbezoeken.

Activiteiten

Je schooltijd en jeugd mag leuk zijn. Als je goed in je vel zit kan je ook beter presteren. We organiseren maandelijks ontspannende activiteiten en met verjaardagen is er een traktatie in het studiehuis.

Foto's onderwijsprogramma

Sponsor een student voor onderwijs

De impact van onderwijs

Tot nu toe hebben alle afgestudeerde studenten van stichting Sparrow een inkomen boven de armoedegrens gekregen. De impact van toegang tot onderwijs op een student en zijn leefomgeving is ook in verschillende onderzoeken naar voren gekomen.

In 2016 zijn door de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelen vastgesteld. Dit zijn 17 doelstellingen om de wereld tot een betere plek te maken. Hieronder zie je enkele conclusies uit onderzoeken en bij welk doel van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen deze aansluiten.

Einde aan armoede stichting Sparrow

Vermindert armoede

420 miljoen mensen zouden uit de armoede kunnen ontsnappen als alle volwassenen de lagere en middelbare school zouden doorlopen. Dat is de helft van het totale aantal arme mensen wereldwijd.

Een jaar extra onderwijs doet het persoonlijk inkomen tot 10% stijgen.

Einde aan honger stichting Sparrow

Voorkomt dwerggroei

Als alle moeders de basisschool zouden afronden dan zouden 1,7 miljoen kinderen geen dwerggroei krijgen door ondervoeding in de jongste kindertijd.

Met een volbrachte middelbare school opleiding zouden zelfs 12,2 miljoen kinderen beschermd worden voor dwerggroei.

Gezondheid en welzijn stichting Sparrow

Redt levens

Een kind van een moeder die kan lezen heeft 50% meer kans om ouder dan 5 jaar te worden.

Als alle moeders tenminste de basisschool hebben afgerond dan zou de moedersterfte afnemen met 66%.

Fatsoenlijke banen en economische groei stichting Sparrow

Economische groei

Elk extra jaar onderwijs van de bevolking zorgt voor een gemiddelde groei van 0,37% van het BBP (bruto binnenlands product) van een land.
Milieu bewustzijn stichting Sparrow

Meer zorg voor het milieu

Het aantal mensen dat zich bewust is van zijn aandeel in het zorgen voor het milieu stijgt met het aantal jaren onderwijs. Dit percentage ligt voor mensen met een afgeronde basisschool op 25%, middelbare school op 37% en school voor beroepsonderwijs op 46%.
Vrede veiligheid en rechtvaardigheid stichting Sparrow

Vrede en veiligheid

Als het aanmeldpercentage voor de middelbare school 10% hoger is dan het gemiddelde neemt het risico op oorlog met 3% af.

Bij jongeren zonder opleiding is de kans 9 keer groter om gerekruteerd te worden door een rebellengroep.

Studenten

Hieronder zie je een overzicht van studenten die op dit moment gesponsord worden door stichting Sparrow.

MIJN LEVEN IS TOTAAL VERANDERD

Mijn leven is totaal veranderd door het krijgen van een studiebeurs van stichting Sparrow. Toen ik begon met mijn studie leefde mijn familie van een laag inkomen. Mijn moeder werkte hele lange dagen maar haar inkomen was niet genoeg om mijn schoolgeld te betalen.

Nu heb ik een hele leuke baan met een goed inkomen. Ik kan mijn familie helpen. Ik ben stichting Sparrow ontzettend dankbaar.

Joy - HBO Political Science

Afgestudeerd met een Sparrow studiebeurs
Joy op haar werk stichting Sparrow

Wil jij een student een toekomst geven?

Studiehuis

In het studiehuis kunnen onze studenten hun huiswerk maken. Als ze aankomen staat er wat drinken en wat te eten voor hen klaar. Er is een medewerker die tijd heeft voor een praatje. Daarna kunnen de studenten naar het studiegedeelte: een rustige plek waar ze kunnen studeren. Hier zijn allerlei studiefaciliteiten aanwezig en als zij studievragen hebben is er een medewerker om hen te helpen. Het is een plek waar studenten elkaar motiveren door het samenwerken aan projecten en opdrachten, en waar ze bemoedigd worden door medewerkers. Een plek waar tieners ontdekken wat ze kunnen en dat onderwijs een stap is richting een weg uit de armoede.

Activiteiten

Je schooltijd en jeugd mag leuk zijn. Als je goed in je vel zit kan je ook beter presteren. Hieronder lees je de verslagen van enkele activiteiten die stichting Sparrow voor de studenten organiseerde.

stichting Sparrow Zwemfeest activiteit

Zwemfeest

Overnight party activiteit stichting Sparrow

Overnight party

Zomerkamp activiteit stichting Sparrow

Zomerkamp

Kerstfeest activiteit stichting Sparrow

Kerstfeest

Nieuwsberichten

Hieronder lees je de laatste nieuwsberichten van ons onderwijsproject.

Rapporten en awards 3 stichting Sparrow

Rapporten en awards

In de Filipijnen zijn de rapporten uitgedeeld. Zoals gebruikelijk krijgen de beste studenten awards en certificaten. Ook verschillende studenten van stichting Sparrow vielen in de prijzen. Boven dit bericht zie je het rapport van Raquel. Zij is een serieuze student die vaak in het studiehuis haar huiswerk komt maken. Met de rust en de aanwezige…

Een nieuw schooljaar met nieuwe studenten stichting Sparrow

Een nieuw schooljaar met nieuwe studenten

In Nederland is in grote delen de zomervakantie begonnen. Het weer zorgt ervoor dat de meeste mensen ook helemaal in de vakantiestemming zijn. In de Filipijnen is het weer hetzelfde maar er is zeker geen vakantiegevoel. In de Filipijnen zijn de scholen namelijk weer begonnen. Stichting Sparrow heeft een nieuwe groep studenten opgenomen in het…

Sheryl for SK Counsilor stichting Sparrow

Sheryl gekozen als SK Counselor

Sheryl, een college student van stichting Sparrow, is gekozen als SK Counselor in haar barangay. Als SK Counselor vertegenwoordigt Sheryl de jeugd in de wijk waarin zij woont. Sheryl heeft door de verkiezing een plek gekregen in het wijkbestuur van haar barangay. Dit is een officieel bestuur ingesteld door de Filipijnse overheid die elke vier…

Steun ons onderwijsproject

Via bovenstaande knoppen kunt u snel en anoniem doneren via IDEAL. Wilt u een bericht bij uw donatie schrijven vul dan onderstaand formulier in. U wordt dan als u op de knop ‘Doneer’ klikt, net als bij de bovenstaande knoppen, doorgestuurd naar de veilige betaalomgeving van uw eigen bank om met IDEAL te doneren. Als u ons structureel wilt ondersteunen kunt u hieronder ook kiezen om maandelijks te geven. Wij sturen u dan per post een al ingevuld machtigingsformulier toe wat u alleen nog maar hoeft te ondertekenen. Wilt u liever betrokken zijn bij een student en hem of haar persoonlijk sponsoren klik dan hier.