Vorige week zijn in Nederland de eindtoetsen voor groep 8 afgenomen. In onderwijsland wordt er met spanning naar deze toetsen gekeken. Hoe zichtbaar zullen de effecten van de coronacrisis zijn? Doordat de scholen dicht waren en er thuisonderwijs is gegeven, hebben kinderen minder geleerd dan ze hadden kunnen leren. Hoe groot zijn deze onderwijsachterstanden? Hoe gaan we deze achterstanden oplossen? In de Nederlandse media wordt er veel aandacht besteed aan deze grote zorg.
Leerachterstanden zijn oneerlijk verdeeld
Onderwijssocioloog Thijs Bol (Universiteit van Amsterdam) maakte voor de Universiteit van Nederland een video met als titel ‘Hoe lossen we de achterstanden in het onderwijs op?’. In de video vertelt hij dat de leerachterstanden oneerlijk verdeeld zijn. De oneerlijke verdeling is mede een gevolg van dat niet elke ouder het kind op dezelfde manier kan begeleiden in zijn schoolwerk. Van de ouders met een hoge opleiding geeft 75% aan dat zij hun kinderen goed kunnen helpen. Van de ouders met maximaal een middelbareschooldiploma geeft maar 40% aan dat zij hun kinderen goed kunnen helpen. Ook stipt hij aan dat sommige kinderen te weinig spullen hebben, dat zij in een klein appartement met broertjes en zussen de laptop moeten delen. Hij concludeert dat de ongelijkheid in hulp van ouders en in spullen kansenongelijkheid vergroot. Leerlingen van laagopgeleide ouders leerden in de eerste lockdown ongeveer 1,5 zo weinig als leerlingen met hoogopgeleide ouders.
Hoe kunnen we de leerachterstanden inhalen?
Deze onderwijsachterstanden zijn moeilijk in te halen. Want in de tijd dat je de achterstanden probeert in te halen moet je ook nieuwe stof tot je nemen. Deze nieuwe leerstof is lastiger te begrijpen omdat de basisstof nog niet op orde is. Op deze manier kunnen kleine achterstanden groeien naar grotere achterstanden. Inmiddels zijn we in Nederland bijna een jaar verder na de eerste lockdown. Achterstanden hebben zich op deze manier dus vergroot. Je zou kunnen zeggen dat je het schooljaar voor iedereen over doet, maar dit is niet de oplossing omdat er grote verschillen zijn ontstaan tussen leerlingen. Bol geeft aan dat er niet één oplossing is om de leerachterstanden in te halen, maar dat er wel een aantal ingrediënten zijn die bijna altijd belangrijk zijn. Hij noemt het belang van een goede docent, genoeg tijd, kleine groepjes en betrokkenheid van de ouders. In Nederland zijn deze ingrediënten er niet allemaal in overvloed. Dit was al een probleem voor de scholensluiting. Kansenongelijkheid was er al en de sluiting van de scholen heeft nu gewerkt als een vergrootglas.
Hoe werkt stichting Sparrow aan het oplossen van corona onderwijsachterstanden?
In tegenstelling tot de situatie in Nederland gaan de kinderen in de Filipijnen nog steeds niet naar school. Kinderen hebben nu al langer dan een jaar geen fysiek les gekregen. Er ontstaat hierdoor een stille ramp. De leerachterstanden worden steeds groter en door de kansenongelijkheid zijn deze leerachterstanden veel groter bij kinderen die opgroeien in armoede dan bij rijkere kinderen.
Op de Filipijnen zijn twee verschillende onderwijssystemen opgezet. Een online onderwijssysteem en een modulair systeem waarbij alle lessen op papier worden gezet. Mensen die in armoede leven komen al snel in dit tweede systeem terecht want zij beschikken niet over een internetverbinding. Zij moeten de leerstof zelf van papier leren en krijgen hier bijna geen steun van leerkrachten of ouders bij. Thuis werken in een krottenwijk is lastig. De huizen zijn vaak donker en buiten is vaak veel lawaai en drukte. Er is veel meer ruzie op straat en er is vaak openbare dronkenschap. Ouders hebben geen schooldiploma en hebben moeite om hun kinderen te ondersteunen. Vaak zijn ze helemaal niet aanwezig. Ouders zijn bezig met overleven en werken lange dagen tegen zeer lage lonen.
Stichting Sparrow heeft om die reden extra leerkrachten aangenomen om bij de kinderen thuis bijlessen te geven. De leerkrachten gaan elke dag, met toestemming van de overheid, naar de krottenwijk toe om zowel 1 op 1 als in kleine groepjes buiten bijles te geven. Op deze manier zet stichting Sparrow in op alle vier de ingrediënten die onderwijssocioloog Thijs Bol noemt in zijn betoog.
Campagne voor de extra bijlessen
Stichting Sparrow ziet en hoort van ouders en leerlingen dat de bijlessen ontzettend behulpzaam zijn, maar er zijn veel extra kosten aan verbonden om deze hulp te bieden. We hebben extra leerkrachten in dienst genomen om de bijlessen te kunnen geven. We hebben nieuwe leermiddelen aan moeten schaffen. Er zijn veel reiskosten en er zijn kosten voor mondkapjes en het houden van andere coronamaatregelen.
Om aandacht te vragen voor de situatie in de Filipijnen en de bijlessen die stichting Sparrow geeft hebben we een campagne opgezet. We hebben een actiepagina gemaakt op onze website. We hebben een nieuwsbrief geschreven die in het teken van deze campagne staat. We hebben een persbericht doen uitgaan die werd opgepakt door het internetplatform CIP en het nieuwsplatform Christelijknieuws. Natuurlijk besteden we ook veel aandacht aan de campagne op onze social mediakanalen.
Ook jij kunt helpen door de campagne bekendheid te geven en door de bijlessen financieel mogelijk te maken. Voor €6,50 kunnen wij 1 kind een maand lang bijles geven. Vul hieronder het formulier in en doneer veilig via iDEAl.
Laten we met elkaar zorgen dat het nieuwe normaal niet een normaal wordt waar de kloof tussen rijk en arm nog groter is geworden.
.