Medische sponsorverzoeken

Veel gestelde vragen over onze medische sponsorverzoeken

Stichting Sparrow stuurt regelmatig sponsorverzoeken naar kerken, bedrijven of personen met de vraag of zij een specifieke patiënt willen ondersteunen. We sturen bewust verzoeken voor een specifieke patiënt omdat we willen laten zien dat de hulp die gegeven wordt hulp is aan een persoon. U helpt iemand die zonder deze hulp geen toegang heeft tot medische zorg. Voor deze persoon is de hulp van grote betekenis en vaak de laatste kans op een medische behandeling.

Veel gestelde vragen

Hieronder hebben we de meest voorkomende vragen over onze sponsorverzoeken op een rijtje gezet. We hopen dat het u helpt om een afweging te maken of u ons verzoek wilt inwilligen. Staat uw vraag er niet tussen neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier onderaan deze pagina.

Is het door mij ontvangen sponsorverzoek alleen naar mij verstuurd?
We sturen een sponsorverzoek in eerste instantie naar één partij. Mochten we van deze partij geen reactie krijgen dan sturen we het verzoek door naar een volgende partij zodat wij de medische behandeling voor de betreffende patiënt zo snel mogelijk gedekt krijgen.

Zijn de gevraagde kosten de werkelijke kosten?
Ja, de gevraagde kosten zijn de werkelijke kosten die wij maken voor de betreffende patiënt.

Wanneer de patiënt op het sponsorverzoek nog in behandeling is of nog wacht op de behandeling hebben wij een schatting gemaakt van de verwachte kosten.

Kan ik op de hoogte gehouden worden over hoe het gaat met de door mij ondersteunde patiënt?
Ja, wij kunnen regelmatig updates sturen hoe het gaat met de patiënt. Ook kunnen we foto’s opsturen of een video maken waarin de patiënt iets vertelt over zijn leven en medische behandeling. Op deze manier kan de hulp een gezicht krijgen.

Ook kan iemand van stichting Sparrow een presentatie geven over het werk van stichting Sparrow in het algemeen of specifiek iets vertellen over de geholpen patiënt.

Hoe kan ik het gevraagde bedrag doneren?
U kunt het gevraagde bedrag storten op bankrekeningnummer:
NL10 RABO 0111 4800 35 t.n.v. stichting Sparrow te Oldekerk
onder vermelding van “Medisch Fonds + de naam van de patiënt”.

U kunt ook gebruik maken van onze online donatie pagina en doneren met iDEAL in de veilige betaalomgeving van uw eigen bank.

Sparrow is aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat giften die u aan Sparrow overmaakt aftrekbaar zijn van het belastbaar inkomen. Wilt u meer informatie over deze regeling, kijk dan op de website van de belastingdienst.

Hoe begeleidt stichting Sparrow de patiënt?
Als we een medische patiënt helpen dan bezoeken we deze regelmatig. Ligt de patiënt in het ziekenhuis dan bezoeken we hem/ haar elke dag. Als de patiënt thuis is dan bezoeken we hem/ haar minstens elke week.

Eén van onze medewerkers gaat altijd mee naar een afspraak met de dokter. Op deze manier kunnen we ondersteuning geven, snel beslissingen nemen, maar ook dingen verduidelijken en nog een keer uitleggen als dit nodig is. Veel mensen die we helpen zijn ongeschoold en durven of kunnen niet de juiste vragen stellen aan de dokter of begrijpen niet helemaal wat de dokter zegt.

Door deze intensieve manier van werken proberen we relaties met de mensen op te bouwen die we helpen. Relaties zijn een voorwaarde voor de manier waarop stichting Sparrow hulp wil geven. We willen niet werken vanuit een gevende en ontvangende partij. We willen naast mensen staan, hen niet als hulpvragende en afhankelijke mensen zien, maar als mensen die geschapen zijn naar Gods evenbeeld met hun eigen gaven en talenten.

Als ik het sponsorverzoek niet inwillig krijgt de patiënt dan geen medische hulp?
Bij spoedeisende hulp beginnen we met de noodzakelijke medische zorg als hier financieel ruimte voor is. We proberen in dit geval zo snel mogelijk een sponsor te krijgen zodat we de volledige medische behandeling kunnen afronden. Bij niet spoedeisende hulp zoeken we meestal eerst een sponsor die (een deel van) de kosten van de medische behandeling wil dragen.

We hebben een kleine buffer waardoor we spoedeisende hulpverzoeken kunnen starten maar als we deze buffer niet terug gesponsord krijgen dan moeten we de hulp al snel stoppen. Stichting Sparrow is in het gebied waar zij werkt meestal de enige organisatie die medische hulp geeft aan afzonderlijke personen en voor veel mensen is het de laatste kans om medische hulp te krijgen. Helaas laat onze financiële situatie het niet toe om iedereen te helpen. Dit heeft voor sommige mensen de dood tot gevolg gehad. Dit vinden we onacceptabel. Ieder mens heeft recht op een medische basisvoorziening. Het mag niet zo zijn dat het uitmaakt waar je geboren bent of je wel of geen hulp krijgt. Met elkaar kunnen we voor velen een verschil maken. Helpt u alstublieft mee?

Patiënten

Staat uw vraag er niet tussen neem dan gerust contact met ons op.