“Ik dacht dat bijlessen alleen voor rijke kinderen waren. Alleen zij kunnen een leraar betalen.”
– Kyla | Sponsorkind stichting Sparrow
Kyla, sponsorkind van stichting Sparrow is 8 jaar en gaat naar groep 5 van de basisschool. In de wijk waar Kyla woont gelden nog strenge quarantaineregels. Kinderen onder de 16 jaar moeten verplicht thuisblijven. Zij krijgen al maanden modulair onderwijs.
Thuisonderwijs
Kyla krijgt al 1,5 jaar thuisonderwijs. Haar ouders halen op school haar modules op. In een module staan de lessen uitgeschreven en er staan opdrachten bij. Deze moet Kyla thuis zelf lezen en maken. “Mijn moeder en mijn oudste zus helpen mij met de leerstof, maar met sommige onderwerpen kunnen zij mij niet helpen. Dat weten ze dan niet. Ik vind leren van modules moeilijk omdat het heel anders is dan ik gewend ben. Ik kan veel beter leren als mijn juf uitleg geeft”, vertelt Kyla.
Bijlessen
Om de sponsorkinderen te helpen met hun schoolwerk geeft stichting Sparrow bijles. We geven in kleine groepjes of een-op-een buiten bij de kinderen thuis les. We hebben hier toestemming voor gekregen van de wijkbestuurders. Ouders en kinderen geven aan dat dit hen ontzettend helpt in deze tijd. “Ik dacht dat bijlessen alleen voor rijke kinderen waren. Alleen zij kunnen een leraar betalen. Ik ben dankbaar dat ik gratis bijles krijg van stichting Sparrow”, vertelt Kyla.
Lange zware dagen
Extra ondersteuning is zeker in het modulair systeem ontzettend belangrijk om niet achterop te raken en ervoor te zorgen dat de kinderen niet de hoop opgeven en stoppen met school. De kinderen die stichting Sparrow sponsort groeien op in extreme armoede. Vaak hebben hun ouders geen schooldiploma en kunnen zij hun kinderen niet begeleiden met hun huiswerk. Juist deze kinderen hebben baat bij de extra begeleiding die stichting Sparrow biedt.
Kinderen mogen alleen buiten in kleine groepjes en in sommige gebieden zelfs alleen een-op-een les krijgen. Dit zorgt ervoor dat de Sparrow leerkrachten lange dagen moeten maken in de warme zon. Ook houdt de omgeving zich niet altijd aan de veiligheidsregels. “Lesgeven is nooit makkelijk, maar het geeft altijd voldoening. Het vraagt veel moed om nu les te geven in deze situatie”, vertelt Shandra, Sparrow wiskunde docent.
Ook Jeralyn, Sparrow leerkracht voor de basisschoolkinderen, geeft aan dat het geven van de bijlessen zwaar is. Daarnaast geeft zij het groter belang van de bijlessen aan: “De vaardigheden die kinderen op school leren hebben grote economische voordelen voor het hele land. Een onderbreking in het naar school gaan heeft een grote impact op de ontwikkelingen van deze vaardigheden.”
Het gezinsinkomen is fors gedaald
De veiligheidsmaatregelen hebben niet alleen een grote impact op het onderwijs. Veel gezinnen zien een verlies in inkomen. Zo is Kyla haar vader, Anthony, tricycle chauffeur. Dit is een motor met zijspan waar hij taxidiensten mee aanbiedt. Om drukte in de stad te voorkomen heeft de overheid het aantal tricycles in de stad teruggebracht. Ook mogen zij minder passagiers per rit vervoeren.
“Anthony mag nog maar drie keer per week tricycle rijden”, vertelt Mylene, Kyla haar moeder. “Hij verdient hier 350 peso per dag mee, dat is niet meer genoeg voor onze dagelijkse dingen en helemaal niet voor de schoolspullen van Kyla.” De tricycle is de enige vorm van inkomsten voor Kyla en haar familie. Doordat Anthony minder moet werken komt er nog maar 18 euro per week aan inkomsten binnen. Kyla haar familie heeft dus nog maar 2,50 euro per dag te besteden, waar zij met vijf personen van moeten leven. Nog geen 50 cent per persoon per dag.
Aanpassen
Gezinnen die het echt moeilijk hebben steunt stichting Sparrow met voedselpakketten. Ook wordt er met sommige gezinnen gekeken of er andere vormen van inkomen mogelijk zijn.
Kyla is wijs voor haar leeftijd. “Iedereen heeft zijn eigen moeilijkheden in deze coronatijd. Ik probeer me aan te passen aan het thuisonderwijs, maar ik hoop dat de pandemie snel over is. Ik wil weer naar school. Ik mis mijn docenten en mijn klasgenoten.”