Microkrediet

Bij het reduceren van armoede heeft stichting Sparrow drie aandachtspunten: empowerment, security en opportunity. Het microkrediet project richt zich op het creёren van opportunity door toegang te geven tot inkomsten generende activiteiten.

Een goedlopend bedrijf opzetten om te kunnen voorzien in je levensbehoefte is voor vele mensen een droom. Om daadwerkelijk een bedrijf op te kunnen zetten heb je kennis en startkapitaal nodig. Met het microkrediet project wil stichting Sparrow mensen die onder de armoedegrens leven de mogelijkheid geven om een bedrijf op te zetten door met hen mee te denken en te helpen met het startkapitaal in de vorm van een renteloze lening. Er is gekozen voor een renteloze lening omdat een lening mensen motiveert, en uitgaat van het zelf kunnen slagen. Op deze manier krijgen mensen zelfvertrouwen.

Voorbeeld 1: De kippenboederij

De kippenboerderij is het eerste bedrijf van het microkrediet project. Het is een ideaal bedrijf om klein mee te beginnen en langzaam uit te bouwen. In de kippenboerderij worden kippen gehouden voor de slacht. De kippen worden als kuiken ingekocht en 45 dagen later zijn ze klaar voor de verkoop. De kippen zijn dan inmiddels meer dan twee kilo zwaar. De prijs van een kip gaat per gewicht. Gemiddeld is de winst die op een kip gemaakt wordt ¼ van de verkoopprijs. Door de relatief lage prijs van een kuiken is het gemakkelijk om met behulp van een kleine investering geleidelijk uit te breiden naar meer kippen en zo het bedrijf uit te bouwen.

Stichting Sparrow geeft mensen een renteloze lening voor de bouw van het kippenhok en de inkoop van de eerste serie kuikens. Zodra er winst wordt gemaakt kunnen de mensen wekelijks een vooraf bepaald bedrag terugbetalen om de lening af te lossen.

Daarnaast helpt stichting Sparrow met de bouw van een goed kippenhok die te verdelen is in verschillende compartimenten voor kippen van verschillende leeftijden en heeft stichting Sparrow een cursus ontwikkeld over het verzorgen van kippen, productiekosten en omgaan met winst.

Foto's kippenboerderij

Voorbeeld 2: Het bakkerijtje

Eind december 2011 zijn er twee jonge vrouwen naar ons toegekomen die graag een eigen bedrijfje wilden opzetten om op deze manier een inkomen te verdienen. Beide vrouwen houden van koken en bakken en zouden het liefst hierin iets willen opzetten.

Stichting Sparrow heeft hen geholpen met het opzetten van een bakkerijtje waar geen oven voor nodig is. Een oven kopen is erg duur en als deze na verloop van tijd kapot gaat of aan vervanging toe is, dan is dit een te grote investering waardoor het bakkerijtje waarschijnlijk ophoudt te bestaan.

We hebben verschillende recepten opgezocht en uitgeprobeerd van producten waar geen oven voor nodig is. Ook hebben we een cursus ontwikkeld waarin de recepten, prijsbepaling, sparen, hygiëne en het aantrekkelijk verkopen van je product aan de orde komen. We hebben vijf vrouwen uitgenodigd om op de wekelijkse cursus te komen.

Foto's bakkerijtje

Steun ons microkrediet project