“Ouders zijn de eerste bron bij de ontwikkeling van hun kind.”
– Marjho | Maatschappelijk werker stichting Sparrow
Zelf noemt ze zich de grappenmaker binnen het team. En dit klopt; waar Marjho is, daar wordt veel gelachen. Tegelijkertijd komt ze in haar werk de meest verdrietige situaties tegen. Sinds begin vorig jaar werkt Marjho als maatschappelijk werker voor stichting Sparrow.
Hoe zie jij jouw werk?
“De meeste mensen in de wijk waar wij werken verdienen hun geld met het verzamelen van afval, kopen en verkopen van recyclebare flessen, vissen, klusjes, straatverkoop en als tricycle chauffeur. Financieel hebben deze mensen echt hulp nodig voor het onderwijs van hun kinderen. Wij zijn met Sparrow gericht op de toekomst van het kind. Wij willen dat ze een beroepsdiploma halen en daar ook een bestaan mee kunnen opbouwen. Hiervoor is meer nodig dan alleen het financiële stuk. Ik geloof dat de leefsituatie van ieder van onze sponsorkinderen beter kan worden als we de ouders betrekken, activeren en bewust maken van hun belangrijke rol in het leven van hun kinderen. Ouders zijn de eerste bron bij het leren en bij de ontwikkeling van hun kind.”
Hoe geef jij hier handen en voeten aan?
“Ik doe gezinsopbouwende sessies met ouders en met kinderen. Bij de kinderen richt ik mij op het bouwen van karakter. Voor de ouders ben ik bezig met het bespreken van het boek “The Five Love Languages” van Dr. Gary Chapman. Ik merk dat er weinig open communicatie is tussen ouders en kinderen, dat er veel gescholden wordt in huiselijke kring, en dat ouders moeite hebben met het maken van keuzes en prioriteiten stellen. Met de gezinsopbouwende sessies worden deze onderwerpen bespreekbaar. Ouders geven aan dat het hun ogen opent en dat ze hun best doen de geleerde dingen thuis toe te passen. Ook kinderen geven toe dat ze zich niet altijd netjes gedragen, vooral tegenover hun ouders.”
Wat hoop jij te zien gebeuren door jouw werk?
“Ons doel is dat kinderen een beroepsdiploma halen en ik hoop dat ze de kansen benutten in hun leven. God heeft mooie plannen voor hun leven; niet alleen op het gebied van hun opleiding, maar ook in de rest van hun ontwikkeling. Ik zie mijn werk niet alleen als baan, maar als een bediening die God mij gegeven heeft. Persoonlijk heb ik ook hulp nodig gehad om mijn opleiding te kunnen doen. Ik voel me bevoorrecht dat ik nu andere kinderen kan helpen hun opleiding te halen, en ik wil ze helpen op elke mogelijke manier.”