Plannen voor het jaar 2022

Graag willen we je meenemen in de plannen van stichting Sparrow voor 2022. Op deze pagina stippen we kort de plannen aan en kun je zien hoe ver we in de financiering van de plannen zijn.

Algemeen

Wij geloven dat goed onderwijs niet afhankelijk mag zijn van status of rijkdom. Met stichting Sparrow geven wij kinderen in extreme armoede de kans om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Via ons studiehuis, met een team van leerkrachten en maatschappelijk werkers, geven we op maat gemaakte begeleiding. Ons doel is dat ieder kind een beroepsdiploma kan halen.

Stichting Sparrow blijft zich in 2022 focussen op onderwijs. We hebben een holistische aanpak. Dat wil zeggen dat we kijken naar alle factoren die van invloed zijn op het onderwijs van het kind. We kijken naast de cognitieve aspecten van leren ook naar het fysieke, persoonlijke, sociale en emotionele welzijn van het kind. De projecten die we als stichting Sparrow naast het onderwijsproject uitvoeren komen voort uit deze holistische aanpak. Zo hebben we een medisch fonds en een noodfonds opgericht, en geeft onze maatschappelijk werker seminars over allerlei onderwerpen voor ouders en sponsorkinderen.

Naast deze projecten bestaat een belangrijk onderdeel van ons werk in de Filipijnen uit het onderhouden van relaties met andere non-profit organisaties, het stadsbestuur, overheidsinstanties, scholen en kerken. Stichting Sparrow helpt mensen die onder de armoedegrens leven wegwijs maken in voorzieningen die voor hen door deze instanties zijn opgericht.

Het onderwijsproramma

De grote uitdaging voor het jaar 2022 is het realiseren van ons tweede studiehuis in Camansihan. Camansihan ligt twee uur rijden bij ons huidige studiehuis vandaan. In deze wijk hebben we ongeveer 50 sponsorkinderen die we op dit moment niet kunnen bedienen vanuit ons bestaande studiehuis. Op dit moment gaan we op vaste dagen naar de wijk Camansihan toe om studiebegeleiding te geven. Om deze kinderen goede begeleiding te geven willen we ook in Camansihan een studiehuis realiseren. Begin 2022 gaan we hier een plan voor schrijven en een begroting voor opstellen. We hopen te kunnen samenwerken met enkele grotere fondsen om het plan te kunnen financieren.

Studiebeurs

Het doel van ons onderwijsproject is het behalen van een diploma op een school voor beroepsonderwijs (mbo/hbo). Met dit diploma is de kans het grootst op een baan met een salaris boven de armoedegrens. Met de studiebeurs dekken we alle verplichte kosten om naar school te gaan. Dit zijn o.a. de kosten voor het school uniform, de schriften en pennen, collegegeld en transportkosten.

Studiebegeleiding

De op maat gemaakte studiebegeleiding is de kern van ons programma. We geven bijlessen in de vakken die het sponsorkind moeilijk vindt en verdiepende lessen in de vakken waar al goed op gescoord wordt. In het studiehuis zijn allerlei studiefaciliteiten aanwezig en als de kinderen huiswerkvragen hebben is er een medewerker om hen te helpen.

Maaltijden

Voor kinderen en jongeren is gezond eten extra belangrijk. Helaas hebben niet al onze sponsorkinderen elke dag een gezonde maaltijd. Stichting Sparrow zorgt ervoor dat er een gezonde maaltijd voor hen klaar staat als zij naar het studiehuis komen.

Activiteiten

Je schooltijd en jeugd mag leuk zijn. Als je goed in je vel zit kan je ook beter presteren. We organiseren maandelijks ontspannende activiteiten.

Verjaardag

We maken de verjaardag van onze sponsorkinderen graag tot een mooie speciale dag met een traktatie in het studiehuis en een klein verjaardagscadeautje.

Sparrow T-shirt

Elk kind in ons onderwijsprogramma krijgt een Sparrow T-shirt. Dit is voor een stukje veiligheid en herkenbaarheid. Het wordt op de Filipijnen erg op prijs gesteld als je met kinderen werkt om een herkenbaarheid in de vorm van een uniform te hebben.

Wordt persoonlijk sponsor van een sponsorkind

Het medisch fonds

Medische zorg is voor de meeste mensen die onder de armoedegrens leven onbereikbaar. Makkelijk te verhelpen kwalen kunnen een fatale uitwerking hebben doordat er geen geld is voor medische hulp. Het medisch fonds van stichting Sparrow geeft financiële en praktische hulp aan mensen die geen toegang hebben tot medische hulp.

In 2022 stellen we als doel om tenminste twee medische missies te organiseren. Tijdens een medische missie worden er samen met een doktersteam gratis medische consulten aangeboden aan mensen die beneden de armoedegrens leven en eventuele voorgeschreven medicijnen worden gratis verstrekt.

We hebben gezien dat in de tijd van corona mensen bang zijn geworden om naar een dokter te gaan. Mensen waren bang dat ze positief getest werden op corona waardoor ze verplicht in het ziekenhuis opgenomen moesten worden. Hierdoor zijn sommige mensen nog langer door blijven lopen met medische klachten. Ook voor deze mensen is een medische missie een uitkomst.

Noodhulp

Met ons noodfonds geven we hulp bij onverwachte situaties. Jaarlijks worden de Filipijnen getroffen door zo’n twintig tyfoons. Dat komt doordat de Filipijnen op een actieve aanvoerroute van tyfoons liggen, die vanuit de eilanden in de Grote Oceaan naar Azië trekken. Een tyfoon brengt naast zware windstoten altijd veel regen met zich mee. Door deze grote regenbuien ontstaan vaak weer overstromingen en modderstromingen.

Ook het gebied waar stichting Sparrow werkt wordt regelmatig getroffen door tyfoons of de uitwerkingen daarvan. We helpen bij het herbouwen van huizen en het herstellen van schade. Door de coronacrisis hebben veel mensen minder inkomen gekregen. Sommige mensen geven we tijdelijk steun door het geven van voedselpakketten.

Doelen Sparrow Nederland

In Nederland houdt stichting Sparrow zich bezig met het coördineren van alle werkzaamheden en zorgen we ervoor dat we aan alle eisen voldoen die gesteld worden aan zowel onze Nederlandse organisatie als de Filipijnse. We overleggen elke week door middel van een videogesprek met de medewerkers op de Filipijnen en dagelijks zijn er gesprekken via de chat.

Daarnaast richten we ons in Nederland voornamelijk op de fondsenwerving. Donaties komen niet vanzelf naar een goed doel toe. Je moet zichtbaar zijn en mensen en organisaties benaderen. Dit vergt een financiële investering die zich met winst terugverdient.

Tot slot vinden we het belangrijk om in Nederland te vertellen over armoede. En dat wij in Nederland niet losstaan van de oorzaken van armoede in andere landen. In christelijke groepen vertellen we ook hoe de Bijbel over armoede spreekt.